הצעות פעילות לגננות, מורים והורים בספרי הילדים של הסופרת.
הצעות פעילות לכל ספר לחוד.
תודה מיוחדת לתרזה כהן-גת מורה, גננת ומנחה לגיל הרך על הייעוץ, ההכוונה וההפריה הרעיונית.

הצעות לפעילות בספר "מדוע בוכים הצעצועים"

שיחה – איזו התיחסות מצידנו יכולה לגרום לצעצועים לבכות, להעלב (אי התיחסות,
התעלמות, לא נשחק עם הצעצועים, נקלקל, נשבור)
הקבלה – יחס לצעצועים מול יחס לחברים.
• בואו נצייר כיצד נראה צעצוע/ ילד עצוב או שמח.
• ציור על לוח או בריסטול וכל ילד בא ומוסיף קו.
• כל ילד מצייר על דף בעזרת קו פתוח, סגור, קעור וקמור.
• איזה צבעים נותנים לנו הרגשה של עצב, איזה צבעים נותנים הרגשה של שמחה.
אם הילדים מתקשים לצייר פרצוף או צעצוע אפשר להשתמש בצורות שמחות ועצובות כמו עיגול, ריבוע, משולש ולהוסיף להם אף, פה, עיניים.
• הצגה של ילדים מול הכתה – ילד יבוא ויציג בתנועות גוף:
עצב – התנועות תהיינה סגורות, כמו ידיים שלובות, פה קפוץ, ידיים שמוטות,
עיניים מושפלות, שפתיים יורדות כלפי מטה, גוף מתכווץ.
שמחה – חיוך, עיניים סקרניות, ידיים פרושות לקראת העולם, עיניים נוצצות, גוף
וראש זקופים.
את מי נזמין לשחק? את מי שיושב בצד עצוב או מישהו שמח וצוחק ומדוע.
האם יש צעצוע בבית שאני לא משחק איתו? אם הייתי במקומו מה הייתי מרגיש לספר או לכתוב.
• כל ילד יכול לכתוב סיפור קצר על צעצוע עצוב מנקודת ראות של הצעצוע. מה
הוא רוצה לומר לנו. מה הוא רוצה לבקש מאיתנו.
• משחק תפקידים – אני צעצוע שלא משחקים איתו מדבר ומספר איך אני מרגיש
כשמקלקלים אותי, קורעים אותי, שוברים אותי, צעצוע שלא
קונים אותי מהחנות, שלא משתפים אותי במשחק, אם אני
צעצוע ישן ומגיע צעצוע חדש, מתעלמים ממני.
• לצלם מתוך הספר איורים של צעצועים עצובים ושמחים ולהתיחס למיקומם בדף,
לצורת הקווים, הבעות, הסביבה, צבעים.
• הילדים יכולים לכתוב:
מה היו עושים במקום עיגוליק הכדור, נוני הארנב והרכבת.
מה עשוי להעליב אותי.
• כל ילד/קבוצה יבחרו מספר צעצועים שהם לא משחקים איתם ובדומה לספר
יחברו את הסיפור על הצעצועים שלהם בעזרת גזרי תמונות מעיתונים של
צעצועים אשר ידביקו לתוך דפים ויצבעו.BR>


הצעות פעילות בספר "בלי קוץ שוקעים בבוץ"

שיחה מקדימה – כל אחד נולד שונה.
דוגמאות: הבנים שונים מהבנות, אחד נולד עם עיניים
כחולות והשנים עם עיניים חומות, אחד יש לו שיער מתולתל והאחר
שער ישר, יש ילדים רציניים ויש עליזים, יש פטפטנים ויש שתקנים.
מה זה לכבד את האחר.
דוגמאות: ילד חדש מגיע לכתה. הוא בא מארץ אחרת, לבוש בצורה שונה, מדבר
שפה אחרת, יש לו מנהגים שונים. האם נצחק עליו, נעליב אותו כי
אנו לא רגילים למראה אחר, למנהגים שונים, לבוש אחר וכדומה. או
נכבד אותו ונעזור לו להשתלב. כיצד? נגלה סבלנות, נדריך, נשתף.
• קריאת הסיפור ולאחריו שיחה נוספת –
האם החברים של דוק הקיפוד ושריק הדורבן כיבדו אותם?
כיצד היו צריכים לנהוג?
האם דוק הקיפוד והשריק הדורבן כיבדו את עצמם? קיבלו את עצמם.
לאן מוביל חוסר שביעות הרצון.
לכל אחד מאיתנו יש "קוצים" – תכונות פחות חיוביות… לדבר עליהם.
• עבודה משותפת על בריסטול – כל ילד מביא את תצלום שלו וכותב מה הם הקוצים
שלו וכיצד הוא משתמש בהם. איך היה רוצה שיכבדו אותו.
• אפשר להכין מגזרות של בעלי חיים מעיתונים או מצילומים וליצור משחק הדבקות
של האיברים החריגים בעזרת סקוצים של זכר ונקבה. לדוגמה: להדביק על בריסטול
בעלי חיים כמו פיל, תיש, גמל, להוריד להם את האיברים היחודיים ובמקומם
להדביק איברים אחרים כמו לתיש אוזניים ארוכות של ארנב במקום הקרניים,
לדורבן במקומם הדורבונות קרן של קרנף וכו
הילדים ממציאים סיפור משותף כל אחד תורם מההצעות שלו לפי המודבק על
הבריסטול. אפשר להמציא מצבים דומים כמו בסיפור ואפשר בכלל להוביל לכיוון
אחר ומקורי.
• משחק תפקידים –
מונולוג בעל החיים שנפגע וכיצד מסביר לחבריו מה הוא מרגיש
קבוצת חברים שהעליבו אותו מקבלים את ההערות ומהי תגובתם.
דו-שיח בין הצדדים.


פעילות בספר "מניפת הפיות"

שיחה על עונות השנה – מאפיין מרכזי של כל עונה.
• משחק אסוציאציות – לכל עונה המלה הראשונה שצצה במוחי. ניתן למיין על פי
5 החושים.
• איזו עונה אוהבה, מועדפת על כל ילד ומדוע.
• צביעת כל עונה בצבע שונה – מה מסמלים הצבעים שבחרתי, איזו הרגשה הם
נותנים לי ומדוע.
• יצירת מניפה אחת גדולה כיתתית.
ניתן להכין את המניפות על פי העונות. כל עונה והמניפה שלה לפי צבעים, צורה
חומרים שונים כמו נוצות, מקלות ארטיק, רצועות קרטון, פסטיק, ניירות קרפ
• קריאת הסיפור ושיחה בעקבותיו –
יכולת התמודדות על בעיות.
הבטים שונים על הבעיה והצעות לפתרונות, דרכים ופתרונות נוספים להתמודדות


שונים מזה הניתן בסיפור.
האם המניפה עזרה.
כיצד הגיבו הרוחות שהוזמנו ע"י המניפה.
האם באמת מישהו יכול לעשות דברים במקומנו? (הכנת שיעורים, להתכונן למבחן.
מי באמת יכול לעזור לנו בדברים מסויימים הקשורים רק בנו חברים, שכנים,
מכרים, הורים או אנחנו בעצמינו.
לספר על מקרה שנעזרתי באחרים ולבסוף הפעלתי את עצמי.
מה קשר בין הסיפור למציאות.
האם הייתי בוחר להשתמש בצבעים אחרים לכל עונה, מה הם ומדוע.
• המחזת הסיפור בעזרת אביזרים לכל עונה כמו ניילונים צבעוניים, צעיפים, ניירות
קרפ, כתרים, גלימות….
וסיום הסיפור בדרך שונה.
• לחבר סיפור על בעיה שהילדים נתקליים או נתקלו וכיצד ניתן לפתור אותה.
• הכנת בול לספר, סמניה. דגל לכל עונה..
• הצגת דמות בפנטומימה והילדים צריכים לנחש לאיזו עונה היא שייכת אפשר עם
אביזרים.
• הכנת חידון לסיפור.
• להכין לכל עונה ציור עם פרטים השייכים לנו כאשר בתוך הציור/צילום יש חפץ
או יותר שאינם שייכים. הילדים צריכים לזהות את החפצים לגזור ולמצוא לאיזה
ציור/צילום שייכים ולהתחלף.



פעילות בספר "בארץ צלילצולים"

המטרה להפגיש את הילד עם התווים באופן מוחשי.
ללמד אותו את מיקום התווים דרך משחק.
לצייר על בריסטול קשיח 'חמשה'. לחוד להכין תווים – כל תו לחוד לפי תאורו בסיפור
להדביק על הבריסטול סקוצ'ים של נקבה ועל התווים סקוצ' של זכר.
לקרוא את הסיפור באוזני הילדים ולפי הסיפור להניח את התווים על החמשה.
לאחר קריאת הסיפור להוריד את התווים ולנסות לרענן את הזכרון: מיהו התו הראשון אותו אדון? או רגע, רגע מה קורה? מישהו כאן מתגרה? מיהו התו הסקרן? הילדים יזהו את התווים בשמותיהם ובואו להדביק אותם על החמשה לפי מיקומם הנכון.
• כל ילד יכין לו יצייר תו ובתוך התו יצייר סימן המאפיין את התו כמו: למי נצייר
בתוך התו סימן שאלה. לרה בתוך התו נצייר עצור או יד מושטת, לפה נצייר פה
פעור או לשון ארוכה, סול בתוך התו נצייר מפתח סול או שרביט.
אפשר לחפש מאפיינים נוספים על פי רעיונות הילדים.
• כל ילד יכין חמשה משלו עם תווים שתשמש משחק.
• להמחיז עם הילדים את הסיפור כאשר הילדים יחברו שיר משלהם לכל תו ואולי אף
סיום אחר לסיפור.

פעילות בספר "שוקונן הענן"

• הפעלה בתנועה – שימוש באביזרים כמו: עץ, פלסטיק, מתכת, נייר צלופן מרשרש,
חבטות קלות וחזקות עוצמת צלילים שונים – מפגש צלילים.
• מפגש בעזרת מנגינה.
• המצאת קולות לברקים עם הפה, הידיים והרגליים, מכסי פח, עץ, בקבוקי פלסטיק.
• שימוש באביזרים שימחישו את הרעם והברק כמו: נייר כסף, לבן זוהר.
• השמעת קולות חורף כמו: שריקה, חריקה, טפטוף גשם טיפ טף, פלוף פלף…
• לחבר שירים לכל סוג עננים כמו: שיר לענני נוצות, שיר לענני כבשים, שכבות,
גשם, ולעננים שהילדים ימציאו.
• להמציא שמות של עננים כמו שוקונן לפי דמיון הילדים. לדוגמא ענן רכבת…
• לצייר ציור לכל ענן ולעננים שהילדים ימציאו.
• הכנת עננים מאביזרים כמו צמר גפן, פלסטלינה, קרטונים צבעונים, עיסות נייר,
אקרילן, שקיות פלסטיק מנופחות וצבועות..
• אפשר לפסל עננים מעיסת ניירות עיתון ודבק ולצבוע אותם.
• לחבר סיפור על עננים הצעות:
ענן מלך שהיה לו משעמם.
ענן נלחם בענן.
ענן שלא שמו לב אליו רצה למשוך תשומת לב והרעיש וכך הוליד את הברק והרעם.
ענן שנפל באמצע השינה על ענן אחר וגרם לרעש חזק – הרעם.
ענן שחלם חלום רע ונפל והמיטה.


פעילות בספר "חושך בהזמנה"

• לשחק עם צלילי המלה 'חושך' . לבטא אותה בואריציות שונות.
• חלוקת המלה להברות לא מדויקות, אמירה בשמחה, צחוק, כשחיוך על הפנים,
בגבורה, כעס, עצבנות, פחד, רצון לעזרה, דגש על הפנים והקול.
• אמירת הגוף – תוך כדי הליכה מלווה בתנועות זהירות, הססניות, פחד.
• שיחה – כיצד קל יותר לומר את המלה חושך? בנימת פחד, צחוק, היסוס.
מתי היא נעימה לאוזן.
איך הייתי מצייר את מה שאני שומע בצורות, קווים חדים, קווים מעוגלים
קווים שבורים,
באילו צבעים הייתי משתמש להמחיש את מה ששמעתי.
מה מפחיד אותי בחושך ומדוע.
מה זה חושך בשבילי? מנוחה, שינה, חלום, משהו מפחיד, ההפך מאור,
קשור למשהו רע, ללכת לבלות.
אם הייתי קוסם איזה חושך הייתי מזמין לי, ובאיזה צבעים הייתי בוחר
לצבוע אותו.
• לצלם מתוך הספר איורי חושך ולתת לילדים לחבר עליהם סיפור.
• לכתוב מה זה חושך בשבילי.
• לחלק לכל הילדים את אותו איור של חושך וכל אחד יכתוב עליו סיפור. לקרוא
מספר סיפורים ולהראות כיצד על אותו האיור כל אחד דמיין משהו שונה.






הצעות פעילות בספר "הכוכבים של ערן"

• בואו נעצום את העיניים וננסה לדמיין כוכב. נבחר לו צבע, צורה, נחליט מה יש בו,
מי גר בו, מה אני מרגיש כשאני מדמיין את הכוכב.
דוגמאות לכוכבים: כוכב פיות, כוכב משאלו, כוכב משחקים, כוכב אוצרות, כוכב
חלומות, כוכב תעשיה.
• עבודה בזוגות – דו שיח בין כוכבים בדיבור ובכתיבה.
• לצלם איורי כוכבים מתוך הספר ולתת לילדים לחבר עליהם סיפור מבלי שיכירו את
הסיפור.
• לכתוב הזמנה לכוכב – איך אשכנע אחרים שיבואו לכוכב שלי. לבחור כותרת לכוכב
ולפרסם אותו.
• להכין חותמת לכוכב משהו שמאפיין אותו.
• תחרות לכוכב המקורי והמוצלח.
• לאחר קריאת הסיפור לומר: פתאום נשבה רוח חזקה והעיפה את כל הכוכבים והם
התנגשו. כל הצבעים התערבבו, התחולה התבלבלה ונוצר תוהו ובוהו כמו בראשית
ברא אלוהים… עכשו צריך לברוא כוכבים חדשים. בואו נמציא אותם יות ר מענינים
ויותר מקוריים ממה שהיו קודם.
• הכנת כוכבים מחומרים שונים פלסטיים, פלסטלינה, צמר גפן, חומר אקרילי, פשתן,
קופסאות קרטון ופוליגל.
• כתבו המלצות לחברים מדוע כדאי לקרוא את הספר.
• כתבו המלצה באיזה כוכב הייתם ממליצים לבקר ונמקו.


לפרטים לחצו כאן         לחצו להדפסת העמוד

  • השתלמות למורים וגננות - קידום היכולת הלשונית של הילד
  • פעילויות לילדים - מפגש עם סיפור
  • הצעות פעילות לגננות, מורים והורים בספרי הילדים של הסופרת.
  • פעילויות בספר שירי הילדים "אוסף נשיקות"
  • מפגשי סופרת לכתות א'-ו' בליווי זמרת-מלחינה
  • הרצאות בהשתלמויות גננות ומורים
  • מפגש סופרת בגני ילדים בליווי מוסיקלי
  • שעת סיפור בסיפריות , מתנסים ומרכזים קהילתיים.
  • ימי הולדת לילדים בסגנון אחר..
  • מפגש סיפורים למבוגרים
  •