מפגשי סופרת לכתות א'-ו' בליווי זמרת-מלחינה
חלון לעולם הסופרת, לספריה ולדרך כתיבתה

מטרת המפגש היא לגשר בין הילדים והספרות בדרך שונה. המפגש חוויתי, מגביר את מעורבותו האישית של הילד, מעצים את החוויה והזכרון, ומגביר את המוטיבציה לקריאה.
הנושאים המועברים במפגש לקוחים מתוך חוויותיהם, תחומי התעניינותם ועולמם של הילדים, תוך מתן הזדמנות להבעה עצמית המקדמת את הלשון ומאפשרת הבעת מחשבות ורגשות. כמו כן המפגש מפתח את הדמיון ומעודד להתנסות ומעורבות.
אפשר ורצוי לקיים מפגשים אחה"צ בשיתוף הורים והפעלתם. ההורים זוכים לחוויה משותפת עם הילד, ולכלים כיצד לעודד ולקרב אותו לספר, זאת בנוסף לקשר האינטימי שנוצר במהלך העשייה המשותפת.

מתכונת כללית המתקיימת בתחילת כל מפגש:

הכרות עם הסופרת-משוררת והזמרת-מלחינה סוניה קפלן המתלווה למפגשים.
הכרות עם המונחים סופר, משורר, מלחין ודמיון.
המחשת הדמיון.
דרך כתיבה, הצגת 3-2 סיפורים באמצעות קטעי המחזה עם אביזרים והסיפור מאחורי כל ספר.
המלחינה-זמרת שרה בכל מפגש שירים של המשוררת-סופרת שהלחינה בליווי גיטרה.

פעילות בכתות א'-ב'
* אפשרות א' –
כיצד נולדים רעיונות לשיר וסיפור- הסיפור מאחורי השיר "החושך שלי".
הפעלת דמיון ודקלום שיר "החושך שלי" מתוך הספר "אוסף נשיקות" - קובץ שירי ילדים.
הפעלת הילדים בתנועה בליווי הזמרת-מלחינה ששרה את השיר שהולחן על ידה.
הפעלת הילדים וההורים בסיפור ציור על בריסטול על פי הספר "חושך בהזמנה", הסיפור ציור נשאר בכתה להמשך עבודת המורה.
* אפשרות ב' –
המחזת הסיפור "בלי קוץ שוקעים בבוץ" בנושא קבלת האחר. בסיום ההמחזה שיחה עם הילדים כיצד הם מתרגמים את המלה כבוד וחברות לחיי היומיום.
מהמלים הנאמרות מחברים שיר כיתתי על בריסטול בנושא חברות וכבוד.
הזמרת-מלחינה, מלחינה את השיר לעיני הילדים.
השיר עם התווים וקלטת נשארים בכתה.
* אפשרות ג' –
המחזת הסיפור "הפרפר עם הכנפיים השקופות" העוסק בחשיבות החבר והחברות, עיצוב זהות עצמית וכיצד חיסרון הופך ליתרון.
בסיום מתקיימת הפעלה – הילדים וההורים באים לחזק במלל את הפרפר שרק למד לאהוב את עצמו בעזרת מחמאות, ברכות ומלים טובות.
* אפשרות ד' –
המחזת הסיפור "הכוכבים של ערן". הסיפור מעניק לילדים כלים כיצד ניתן להפעיל את הדמיון. הילדים נוטלים חלק במהלך ההמחזה.
לסיום המצאת כוכבים דמיוניים על לוח פזל עם כרטיסיות.
* אפשרות ה' –
המחזת הסיפור "הבית של ניר" בנושא גבולות וחוקים והאם אפשר לחיות בלעדיהם.
בסיום מתקיימת הפעלה – כל ילד מצייר במרכז הדף בית, ומסביב לו כותב מה חשוב ואהוב עליו בתוך ביתו.
* אפשרות ו' –
המחזת הסיפור "שוקונן הענן", הכרות עם סוגי עננים, רעם וברק.
לסיום המצאת עננים בצורות שונות בציור על בריסטול משותף.
* אפשרות ז'
בעקבות הצגת הספר "הארנב קלי קלות" שיחה עם הילדים: אם אני מצטיין בריצה אז אני יותר טוב מהאחרים? אם אני מצטיין בחשבון אני יותר חכם מכולם? חשיבות הצניעות והענווה והכרה כי כשרון אינו מעניק לנו יתרון מוחלט אלא יחסי.
המחזת הסיפור ובסיומו הפעלת ביצירה.

* אפשרות ח'
בעקבות הצגת הספר "אפיון ואפיונת" שיחה עם הילדים על חשיבות ההדברות, ההשתלבות בקבוצה ומאור הפנים.
המחזת הסיפור ובסיומו הפעלה ביצירה ו/או בתנועה.
* אפשרות ט'
המחזת הסיפור "המלך עכשיו מהר ומיד" שקיבל פרס יצירה לספר מטעם קרן תרבות חיפה לשנת 2005.
סיפור על סבלנות וחשיבותה. המלך עכשיו מהר ומיד היה חסר סבלנות במיוחד....וכיצד בדרך הקשה למד מהי סבלנות...
מצחיק ומפתיע..
בסיום הפעלה במשחק תנועה ו/או משחק מיון פעולות הדורשות סבלנות ומהירות.
* אפשרות י' -
בעקבות הצגת הספר "איך נולד הערב" שיחה על הקושי שיש לניגודים לגשר על הפערים ודרכי פתרון.
המחזת הסיפור ובסיומו הפעלה ביצירה.
>*
אפשרות יא - מפגש בנושא בלבול ושכחה וכלים לשיפור הזיכרון. מפגיש אותנו עם ארבע חגים וסמליהם ומחזק את הזיקה למורשת.<<מפגש עם סיפור מחורז ומלא הומור "סבא מבולבילה מתכונן לפורים"BR>
הסופרת-משוררת מספרת איך נולד הסיפור, וכל התהליך עד להוצאתו לאור כולל הצגת איורים שהוצעו לסיפור עד לבחירת המאיירת.
הסופרת-משוררת והמלחינה-זמרת משחקות את הסיפור.
ההמחזה מלווה באביזרים, תלבושות ומוסיקה.
בסיום מיון סמלי ארבעת החגים: סוכות, חנוכה,פורים ופסח.
פעילויות לכתות ג'-ד' :
* אפשרות א' –
בעקבות הצגת הספר "הכוכבים של ערן" מתמקדים בכוכב חיות חברות, בו גרים בעלי חיים כמו זאב מחובר לכבש, או חתול מעורבב עם עכבר, שהם ניגודים ואויבים.
פיתוח שיחה על משמעות החברות, כיצד ניתן לתרגם מלים כמו שלום וחברות לחיי היומיום.
מהמלים שהילדים מציעים מחברים שיר כתתי על חבר וחברות. מיהו חבר אמיתי.
הזמרת-מלחינה, מלחינה את השיר לעיני הילדים.
המלים, התווים והקלטת נשארים בכתה.
* אפשרות ב' –
כיצד נולד שיר "סוד וסודה" בנושא סודות. הסיפור מאחורי השיר.
דקלום השיר מתוך הספר "אוסף נשיקות", קובץ שירי ילדים.
השיר הולחן ע"י הזמרת-מלחינה המתלווה למפגש ששרה אותו.
הפעלת דמיון הילדים בנושא הסוד. האנשת הסוד: צורה, גודל, צבע….
חיבור שיר כיתתי בנושא הסוד מתוך הצעות הילדים.
הזמרת-מלחינה מלחינה אותו לעיני הילדים.
התווים, המלים והקלטת נשארים בכתה.
* אפשרות ג' –
הסיפור מאחורי השיר "עולם הילדים" מתוך הספר "אוסף נשיקות" קובץ שירי ילדים.
דקלום השיר, הזמרת מלחינה שרה אותו.
הפעלת דמיון הילדים בהקבלה בין ארץ לבית. לדוגמה: בראש בית ניצבים ההורים, בראש ארץ ראש ממשלה… מלכים. בבית יש ילדים, בארץ אזרחים. בבית יש סודות, בארץ יש סודות… וכו'
חיבור שיר כיתתי בנושא הבית שלי הוא ארץ קטנה, הלחנתו ע"י הזמרת-מלחינה המתלווה.
הקלטת, התווים והמלים נשארים בכתה.

פעילות לכתות ה'-ו' –
* אפשרות א' -
תהליך לידת הספר – הכיתוב, עריכה ואיור. הצגת מספר הצעות של מאיירים. בחירת מאייר ע"י הילדים מתוך האיורים המוצגים.
פיתוח נושא האיור על פי איורים של הספר "הכוכבים של ערן"– הבחנה בין איור ללא מסגרת לאיור עם מסגרת. הגדרת המונחים איור, ציור וההבדלים ביניהם.
הפעלת דמיון הילדים באמצעות האיורים ללא המסגרת.
שיחה על חברות בעקבות איורים מהספר הכוכבים של ערן וחיבור שיר כתתי בנושא חברות על ידי הילדים, הלחנתו ע"י הזמרת מלחינה המתלווה.
הקלטת, התווים והמלים נשארים בכתה.
* אפשרות ב' -
הסופרת מספרת – משחקת את הסיפור "רק שלא ילשינו עלי" מתוך הספר "ילד רע מבית טוב"
שיחה עם הילדים בנושא איפוק והעתקה עליהם מדובר בסיפור. נושאים הקשורים לקולות שבתוכנו.
הפעלת דמיון הילדים בנושא הקולות שבתוכנו: היצר הטוב והרע, איך נקרא להם. האנשה בצורה, צבע גודל. כיצד מתמודדים עם היצרים ומצבים שהילדים נקלעים לתוכם.
חיבור שיר כתתי בנושא היצרים והלחנתו ע"י הזמרת-מלחינה המתלווה.
המלים, התווים והקלטת נשארים בכתה.
* אפשרות ג'
השפעות מחיי הסופרת על היצירה שלה.
משמעות הבית והשלכותיו על חיינו. כיצד החוויות והאירועים שבחיי הסופרת באים לידי ביטוי בסיפורים והשירים שהיא כותבת.
הסופרת מספרת – משחקת את הסיפור "להיות פעמיים ילדה".
שיחה מהו עבורנו הבית, מהם הציפיות ומה הוא מעניק לנו או מה היינו רוצים שיעניק. אילו דברים חשובים לנו בבית. משמעות הערכים, התמיכה, כיצד אנו רואים את מהבית ומה היינו רוצים שיהיה בבית.
כל הדברים הנאמרים על ידי הילדים נרשמים על הלוח ומהם הילדים מחברים שיר קבוצתי בהנחיית הסופרת בנושא – הבית
על אותו הסיפור ניתן לפתח את נושא החברות ולחבר שיר מיהו חבר אמיתי.
השיר מולחן במקום על ידי הזמרת מלחינה המתלווה למפגש ומוקלט על קלטת שביה"ס מספק. המלים, התווים והלטת נשארים לקבוצה.
התלמידים הינם חלק מתהליך יצירה ובמקביל גם הצופים.
בעקבות הצגת הספר "איך נולד הערב" שיחה על הקושי שיש לניגודים לגשר על הפערים ודרכי פתרון.
המחזת הסיפור ובסיומו הפעלה ביצירה.


לפרטים לחצו כאן         לחצו להדפסת העמוד

  • השתלמות למורים וגננות - קידום היכולת הלשונית של הילד
  • פעילויות לילדים - מפגש עם סיפור
  • הצעות פעילות לגננות, מורים והורים בספרי הילדים של הסופרת.
  • פעילויות בספר שירי הילדים "אוסף נשיקות"
  • מפגשי סופרת לכתות א'-ו' בליווי זמרת-מלחינה
  • הרצאות בהשתלמויות גננות ומורים
  • מפגש סופרת בגני ילדים בליווי מוסיקלי
  • שעת סיפור בסיפריות , מתנסים ומרכזים קהילתיים.
  • ימי הולדת לילדים בסגנון אחר..
  • מפגש סיפורים למבוגרים
  •