מפגש סופרת בגני ילדים בליווי מוסיקלי
מפגשים חוויתים בנושאים הלקוחים מעולם הילד.

מפגשי סופרת בגני ילדים בליווי זמרת מלחינה.


הכרות עם הסופרת-משוררת אירית וייסמן מינקוביץ ויצירותיה, בליווי זמרת-מלחינה סוניה קפלן.
באמצעות מפגש חוויתי וע"י חלוקת המפגש למלל, צליל, צבע ותנועה מופעלים אצל הילד מספר חושים ומתאפשרת רמת ריכוז גבוהה.

מתכונת כללית המתקיימת בתחילת כל מפגש:
פתיחה בשיר "בואו נפתח את הספר" והפעלת הילדים בתנועה.
הכרות עם הסופרת-משוררת, והמלחינה-זמרת סוניה קפלן.
הכרות עם המונחים סופר, משורר, מלחין ודמיון.
המחשה כיצד פועל הדמיון.
דרך כתיבה, הצגת 2-3 סיפורים באמצעות קטעי המחזה עם אביזרים והסיפור מאחורי כל ספר.
המלחינה-זמרת שרה בכל מפגש שירים של הסופרת-משוררת שהלחינה בליווי גיטרה.
רצוי ומומלץ לקיים את המפגש אחה"צ בשיתוף הורים והפעלתם.

הצעות למפגשים לפי נושאים:

* מפגש בנושא החושך
כיצד נולד לסופרת-משוררת הרעיון לשיר "החושך שלי". דקלום השיר מתוך הספר "אוסף נשיקות" קובץ שירי ילדים.
הזמרת-מלחינה שרה את השיר שהלחינה בליווי גיטרה. במקביל הילדים מופעלים בתנועה ומציגים את החושך.
הפעלת דמיון הילדים בנושא החושך. האנשת החושך בצבע, צורה ובעלי חיים.
לאחר מכן הילדים וההורים מציירים את החושך לפי משחק הדמיון שנעשה. ציור משותף הורה ילד יוצר חוויה משותפת.
מציורי הילדים וההורים הסופרת ממציאה סיפור על החושך. הציורים נשארים בגן להמשך עבודת הגננת.

* מפגש בנושא הדמיון מהו וכיצד ניתן להפעילו כמשחק.
מפגש עם הסיפור "הכוכבים של ערן" - מפגשים חוויתיים, מצחיקים ומפתיעים עם דיירי כוכבים דמיוניים.
ההמחזה מלווה בתפאורה עשירה וצבעונית.
הסופרת-משוררת והזמרת-מלחינה שהן גם שחקניות משחקות את הסיפור .
לסיום הילדים ממציאים כוכבים בהנחיית הסופרת על לוח פזל עם כרטיסיות.
אפשרות נוספת להפעלה- לצייר, לצבוע ולגזור כוכבים ולהלביש אותם על אצבע.

* מפגש בנושא קבלת האחר, השונה.
מפגש עם הסיפור "בלי קוץ שוקעים בבוץ". קיפוד ודורבן אינם מרוצים מהקוצים שלהם בגלל יחס החברים אליהם.
הסופרת-משוררת והמלחינה זמרת שהן שחקניות משחקות את הסיפור.
שיחה על השוני בין בני האדם ובעלי החיים.
לסיום משחק פזל – החזרת איברים משונים לבעלי חיים כמו: דבשת לגמל, חדק לפיל, קרן לקרנף. משחק הממחיש את השוני בין אחד לשני בכל העולם.
אפשרות הכנת קיפודי כפפה, צביעתם וגזירתם.


* מפגש בנושא חשיבות חבר אמיתי וקבלת עצמי.
שיחה מקדימה עם הילדים מיהו חבר טוב כיצד הוא מתנהג.
מפגש עם הסיפור "הפרפר עם הכנפיים השקופות". ריף הפרפר נולד עם כנפיים שקופות ורוצה כנפיים עם צבע, כמו לשאר הפרפרים.
הסופרת-משוררת והמלחינה-זמרת שהן שחקניות משחקות את הסיפור.
ההמחזה מלווה בתפאורה עשירה וצבעונית.
לסיום מתקיימת הפעלה במלל. הורים וילדים מחזקים את הפרפר שרק עכשיו למד לאהוב את עצמו במלים טובות, מעודדות, מחמאות וברכות.
אפשרות נוספת – הכנת פרפרי אצבע, צביעתם וגזירתם.

* מפגש בנושא יחס לחברים וצעצועים.
מפגש עם הסיפור "מדוע בוכים הצעצועים"
הסופרת-משוררת והמלחינה-זמרת שהן שחקניות משחקות את הסיפור.
ההמחזה מלווה באביזרים ובובות.
לסיום הפעלת הילדים וההורים בריקוד ותנועה עם כתרים של דובים, ארנבים ומלכים.
מיועד לגיל הרך משנה וחצי עד ארבע.

* מפגש בנושא רעמים וברקים והכרות עם סוגי עננים.
שיחה על החורף, רעמים ברקים וסוגי עננים.
הפעלת הילדים בתנועה בשיר משחק על עננים, רוח, ברקים ושלוליות.
מפגש עם הסיפור "שוקונן הענן" באמצעות סיפור משחק. הסופרת-משוררת והזמרת-מלחינה שהן גם שחקניות משחקות את הסיפור.
לסיום הכנת עננים.

* מפגש בנושא משמעות הבית וחשיבות הגבולות והחוקים הנלמדים בו.
שיחה עם הילדים על חשיבות החוקים והגבולות בעולם.
מפגש עם הסיפור "ניר מבקר בבית אחר" ניר מתקשה לקבל את חוקי וסדרי הבית ולמלאם. באמצעות מסע לבית שונה, מגלה ניר, שגם הוא זקוק לחוקים ולגבולות כדי לחיות בנעימים.
הסופרת-משוררת והמלחינה-זמרת שהן שחקניות משחקות את הסיפור.
ההמחזה מלווה בתפאורה עשירה.
לסיום הילדים יוצרים בית מקיפולי נייר, צובעים אותו ורושמים בתוכו את הדברים האהובים עליהם בבית.

* הכרות עם בעלי חיים והגשת עזרה לזולת.
פתיחה בשיר "בואו נפתח את הספר".
מפגש עם הסיפור "נדב בעקבות הכדור השובב". נדב משחק בכדור והכדור קופץ ונעלם.
הוא נעזר בבעלי החיים הנמצאים בסביבה כדי למצוא את הכדור.
הסופרת-משוררת והמלחינה-זמרת שהן שחקניות משחקות את הסיפור.
ההמחזה מלווה בתפאורה עשירה וצבעונית ובבעלי חיים.
לסיום הפעלת הילדים בתנועה, קפיצה והשמעת קולות.
מתאים במיוחד לגיל הרך - שנה וחצי עד ארבע.
* מפגש בנושא הערכים: צניעות וענווה.
מפגש עם הסיפור "הארנב קלי קלות".
הסופרת משוררת ומלחינה זמרת משחקות את הסיפור.
ההמחזה מלווה בתפאורה ותלבושות.
הצטיינותו של הארנב קלי קלות בריצה גורמת לו ליהירות וזלזול באחרים. כאשר צבצובי הצב מתחרה איתו בהליכה איטית לומד הארנב כי כשרונו אינו מקנה לו יתרון מוחלט אלא יחסי, ולפעמים צריך ללכת לאט כדי להגיע מהר....
הפעלה בתנועה ומשחק.
* מפגש בנושא חשיבות התקשורת בין הילדים, קבלתם והשתלבותם בקבוצה, בחבורה, בחצר ובמשחק.
מפגש על פי הספר "אפיון ואפיונת"
הסופרת משוררת ומלחינה זמרת משחקות את הסיפור.
ההמחזה מלווה בתפאורה ותלבושות.
הסיפור על שני מלאכים זעירים מגן הקשת בענן שתפקידם לאתר ילדים המתקשים לתקשר עם ילדים אחרים ולהשתלב במשחק וללמד אותם הדברות.
הפעלה ביצירה, ו/או בתנועה וריקוד
* מפגש בנושא איך ניגודים יכולים להסתדר ולגשר על הפערים ביניהם בדרך יצירתית ומקורית.
מפגש על פי הסיפור "איך נולד הערב"
אור וחושך רבו ומריבתם קלקלה את העולם. הם הלכו לחפש מי קלקל את העולם ומשלא מצאו שבו לביתם. במפגש המחודש הם מצאו דרך מקורית לגבור על היריבות ובמקום לריב הם הולידו את הערב.
הסופרת-משוררת והמלחינה-זמרת משחקות את הסיפור. ההמחזה מלווה בתפאורה ותלבושות, ובסיומה הפעלה ביצירה.


* מפגש בנושא פחדים והתמודדויות עם התחלות חדשות.
על פי הסיפור "כתה א' מחכה לנדב"
נדב התקשה להירדם ערב לפני יומו הראשון בבית הספר. כדי להירגע הוא חיפש את דובי הפנדה שלו אך לא מצא אותו. במקומו צץ לפתע צבע פנדה כתום מתוך התיק שהיה מוכן לבית הספר ובעזרת ציור קסמים עזר לו להתמודד עם כל חששותיו.
הסופרת-משוררת והמלחינה- זמרת משחקות את הסיפור. ההמחזה מלווה בתפאורה ותלבושות ובסיומה הפעלה ביצירה

*מפגש בנושא בלבול ושכחה וכלים לשיפור הזיכרון. מפגיש אותנו עם ארבע חגים וסמליהם ומחזק את הזיקה למורשת.
מפגש עם סיפור מחורז ומלא הומור "סבא מבולבילה מתכונן לפורים"
הסופרת-משוררת מספרת איך נולד הסיפור, וכל התהליך עד להוצאתו לאור כולל הצגת איורים שהוצעו לסיפור עד לבחירת המאיירת.
הסופרת-משוררת והמלחינה-זמרת משחקות את הסיפור.
ההמחזה מלווה באביזרים, תלבושות ומוסיקה.
בסיום מיון סמלי ארבעת החגים: סוכות, חנוכה,
פורים ופסח.

• מפגש בנושא סבלנות וחשיבות דחיית הסיפוקים.
המחזת הסיפור "המלך עכשיו ומיד" שזכה לפרס קרן תרבות חיפה בשנת 2005 וראה אור בסיוע הקרן.
שיחה על חשיבות הסבלנות
בסיום התנסות בציור עשוי מנקודות שיש לחברן המפתח סבלנות.
הפעילות חווייתית ומקנה ערכים, מחזקת מושגים, חושפת תהליכי כתיבה ובנוסף הילדים זוכים להמחזה ונוטלים חלק בהתרחשות.
כמו כן ההורים זוכים לכלים המאפשרים להם לקרב את הילד לספר ולמלה הכתובה.

• מפגש בנושא עונות שונה ומציאת תשובות בתוכנו.
המחזת הסיפור "מניפת הפיות" בנושא עונות השנה. סיפור קסום על ילדה שנולדה בארץ הקיץ וסובלת מחום. עקב תלונותיה מקבלת עזרה מבחוץ אבל מהר מאד מתברר לה שהתשובה בתוכה ורק כאשר היא פועלת לבד ומחפשת פתרון בתוכה באה התשובה הנכונה. סיפור צבעוני מלא קסם ופיות בסיום הילדים מכינים מניפות.
* מפגש בנושא בחירות ושפע.
המחזת הסיפור "הנדל מה הוא ינעל" על נדל שמרוב שפע של סוגי נעלים שהיו לא התבלבל ולא הצליח להחליט מה לנעול כי כשיש לנו יותר מידי מכל דבר אז הבחירה קשה ולא נהנים ממה שיש.
בסיום פעילות ריקוד.
* מפגש בנושא הילד הטוב והילד הרע שבתוכנו.
מפגש עם סיפור מחורז ומלא הומור "פעם פיה ופעם מכשפה" על פיה שהתעורר בה היצר הרע ועל מכשפה שהתעורר בה היצר הטוב. בסיפור אנו מגלים כי לעשות טוב עושה טוב לנו וגם לאחר...
הסופרת-משוררת מספרת איך נולד הסיפור ואת התהליך עד להוצאתו לאור כולל בחירת מאיירת והצעות איורים.
הסופרת-משוררת והזמרת-מלחינה משחקות את הסיפור. ההמחזה מלווה בתפאורה עשירה ומוסיקה.
בסיום פעילות יצירה.


לפרטים לחצו כאן         לחצו להדפסת העמוד

  • השתלמות למורים וגננות - קידום היכולת הלשונית של הילד
  • פעילויות לילדים - מפגש עם סיפור
  • הצעות פעילות לגננות, מורים והורים בספרי הילדים של הסופרת.
  • פעילויות בספר שירי הילדים "אוסף נשיקות"
  • מפגשי סופרת לכתות א'-ו' בליווי זמרת-מלחינה
  • הרצאות בהשתלמויות גננות ומורים
  • מפגש סופרת בגני ילדים בליווי מוסיקלי
  • שעת סיפור בסיפריות , מתנסים ומרכזים קהילתיים.
  • ימי הולדת לילדים בסגנון אחר..
  • מפגש סיפורים למבוגרים
  •